Een uitzonderlijke geografische ligging

De Autonome Haven van Luik geniet van een uitzonderlijke geografische ligging. Gelegen in het hart van het drukste waterwegennetwerk ter wereld, met name het grote Rijn-Schelde-Maas bekken (20.000 km), geniet de Haven van Luik, eerste Belgische binnenhaven en derde Europese haven, van een gemakkelijke toegang tot de grote Europese havens:

  • de haven van Antwerpen (129 km) via het Albertkanaal (diepgang 3,40 m);
  • de haven van Rotterdam (250 km) via het Julianakanaal (diepgang 2,80 m) en de Maas;
  • de haven van Duinkerke via de Oost-Westverbinding.

De recente opening van de Rijn-Main-Donau verbinding opent het Oost-Europese netwerk voor de schepen en biedt een gemakkelijke toegang tot de Oostbloklanden.
Luik profileert zich zodoende als een uiterst opmerkelijk goed gelegen intermodaal transportcentrum, vlakbij Nederland, Duitsland en Frankrijk, in het hart van één van de drukste verkeersnetwerken over de weg, het spoor en de waterweg in Europa. Voeg daar nog aan toe de nabijheid van een internationaal HST-station in het hart van Luik en van de luchthaven Liège Airport (8ste Europese vrachtluchthaven).

Het plan in pdf-formaat downloaden

TOP